Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2011

Ο τόνος – Μέρος ΙI


Συνέχεια από το πρώτο μέρος που μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

6. Πετάλια

Υπάρχουν εκεί έξω αμέτρητα πετάλια που υπόσχονται τον ουρανό με τ΄ άστρα και που πλέον έχουν ξεφύγει όσον αφορά τις επιλογές που έχεις στον ήχο. Εδώ πρέπει να σημειώσω ότι είμαι λίγο junkie όσον αφορά τα εφέ, γουστάρω διάφορους ήχους κυρίως για τα σόλο μου αλλά μερικές φορές και για τα ρυθμικά σημεία.

Μία απλή συμβουλή που θα έδινα έχει να κάνει με τη σειρά που τοποθετούμε τα πετάλια σε σειρά. Συνήθως αρχίζω με το cry baby μου γιατί θέλω ο ήχος να περνάει πρώτα από εκεί αναλλοίωτος και να συνεχίζει στην αλυσίδα τον πεταλιών μου. Συνεχίζω με ένα overdrive το οποίο είτε το έχω σαν boost για τα σόλο ή σε περιπτώσεις που παίζω σε ενισχυτή που δεν με ευχαριστεί πολύ ο ήχος του, το ενεργοποιώ και το έχω ανοιχτό όλη την ώρα για να έχω λίγο gain παραπάνω.

Μετά από τα παραπάνω συνήθως βάζω εφέ τύπου phaser, flanger και στη συνέχεια το delay μου. Χρησιμοποιώ αυτή τη σειρά έτσι ώστε ότι περνάει μέσα από αυτά τα πετάλια να είναι ο τελικός ήχος μου και στην περίπτωση του delay να επαναλαμβάνεται όλο το παραπάνω.

Στο τέλος της αλυσίδας των πεταλιών έχω ένα EQ για μικροδιορθώσεις στον ήχο και ένα noise suppressor διότι γενικά επικρατεί χαμός και θέλω να αποφεύγω θορύβους και βόμβους.
Καλό είναι σε περίπτωση που ο ενισχυτής μας έχει fx loop να περνάει από εκεί η αλυσίδα πεταλιών μας για να διατηρούμε τον τόνο του ενισχυτή όσο πιο ατόφιο γίνεται.

7. Tone και Volume του οργάνου

Ένα πράγμα που αρκετά συχνά ξεχνιέται είναι ότι πάνω στο όργανο μας έχουμε ένα ρυθμιστικό για tone και ένα για volume. Πολύς κόσμος παραβλέπει το tone και δεν ασχολείται καν με αυτό, ενώ μπορούμε να πετύχουμε αρκετά όσον αφορά τον ήχο μας απλά παίζοντας με αυτό. Αρκετές φορές ρυθμίζω με το tone του μαγνήτη μου για να πετύχω αυτόν τον βρώμικο ήχο του fuzz, είτε για τα γνωστά creamy solos είτε για stoner rock riffs.

Επίσης το volume του οργάνου μας μπορεί να αλλάξει δραματικά τον ήχο μας, καθώς αλλάζει τις δυναμικές του ήχου ειδικά όταν έχουμε έναν ενισχυτή που ανταποκρίνεται έντονα στο σήμα που λαμβάνει από το όργανο. Μην ξεχνάτε άλλωστε πως στο παρελθόν που τα πράγματα ήταν πιο απλά ή οι επιλογές λιγότερες, πολλοί κιθαρίστες χρησιμοποιούσαν το volume τους για να έχουν δύο ή παραπάνω παραλλαγές του ήχου τους σε ένα κομμάτι χωρίς να χρήση πεταλιού.

8. Συχνότητες

Από αυτές αποτελείται ο κάθε ήχος και όταν παίζουμε με άλλους μουσικούς μπορεί ο ένας να «πατάει» πάνω στον άλλο και ο ήχος μας να χάνεται. Πολλές φορές κάνουμε τις ρυθμίσεις μας, βρίσκουμε τον τόνο μας και ξαφνικά μόλις αρχίζει όλη η μπάντα να παίζει εξαφανιζόμαστε ηχητικά! Το παραπάνω πολύ πιθανό να μην είναι θέμα έντασης αλλά θέμα συχνοτήτων…

Το κάθε όργανο πρέπει κατά τη γνώμη μου πρέπει να καταλαμβάνει ένα χώρο στο φάσμα των συχνοτήτων και όσο είναι δυνατό να μένει σε αυτό. Φυσικά αυτό δυσκολεύει όταν παίζεις με περισσότερα όργανα όπως 2 κιθάρες και όταν η ένταση και η ταχύτητα της μουσικής είναι αυξημένη, εκεί συχνά οι κιθάρες θα ακούγονται σαν μία και θα είναι δύσκολο να ξεχωρίσουν σε ένα mix.

Η γενική συμβουλή είναι να ακούμε τον ήχο μας σε σχέση με το σύνολο και όχι μόνο του, να βρούμε το κενό στον ήχο και να το γεμίσουμε έτσι ώστε να έχουμε το αποτέλεσμα που επιθυμούμε χωρίς να χάνονται ηχητικά χαρακτηριστικά του κάθε οργάνου.

9. Παραμόρφωση

Τι θα κάναμε χωρίς αυτήν; Τι γίνεται όμως όταν είναι περισσότερη απ’ ότι πρέπει; Το ξέρω ότι πήρες τον γαμάτο ενισχυτή που πάει στο 11 :P αλλά μία απλή δοκιμή θα σε πείσει. Αντί λοιπόν το gain του ενισχυτή ή του πεταλιού σου να είναι στο 11… δοκίμασε να το ρίξεις λίγο.

Εγώ προσπαθώ πάντα να βρίσκω το σημείο που η παραμόρφωση είναι πλούσια αλλά οι νότες μου ακούγονται καθαρά και μπορείς να τις ξεχωρίσεις μεταξύ τους. Δεν αντέχω πλέον αυτή τη «φασαρία» που προκύπτει όταν παίζεις ένα ακόρντο και ακούγεται μόνο μία νότα…

10. Ρεύμα

Αυτό και αν παραβλέπεται… Όταν όλα τα έχεις ρυθμίσει σωστά και είναι όπως κάθε φορά, τότε είναι λογικό ο ήχος να είναι ίδιος όπως και κάθε άλλη φορά. Τι γίνεται όμως όταν δεν είναι; Εκεί είναι που τρελαίνεσαι και ξανακοιτάς μήπως έγινε κάποιο λάθος, τσεκάρεις καλώδια, συνδεσμολογία και πάλι τα ίδια…

Σε αυτή τη φάση είναι που πρέπει να σκεφτείς το ρεύμα... Η μόνη μεταβλητή που αλλάζει χωρίς να το καταλαβαίνουμε και πιστέψτε με αλλάζει απίστευτα! Είτε λόγω αυξομείωσης της τάσης, είτε λόγω της συχνότητας του ρεύματος οι διαφορές μπορεί να είναι μεγάλες.

Πολλές φορές η ίδια η εγκατάσταση του ρεύματος μπορεί να είναι παλιά και να έχουμε θορύβους και προβλήματα. Επίσης δεν παραβλέπω το γεγονός ότι αν χρησιμοποιούμε μπαταρίες για τα πετάλια μας, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι είναι γεμάτες αλλιώς έχουμε σίγουρα διαφορά στον ήχο!

Μία φθηνή λύση για τα απλά προβλήματα είναι ένα καλό καλώδιο ρεύματος, θωρακισμένο και ένα καλό πολύμπριζο για τα πετάλια μας καθώς και ένα τροφοδοτικό για τα πετάλια μας.

Η ακριβή λύση είναι ένας ρυθμιστής/σταθεροποιητής τάσης που κρατάει πάντα το ρεύμα στο επίπεδο που θέλουμε, εκεί βέβαια τα νούμερα ξεφεύγουν για τον ερασιτέχνη μουσικό αλλά μην ξεχνάμε ότι έτσι προστατεύουμε και με τον καλύτερο τρόπο τον εξοπλισμό μας…

Δεν υπάρχουν σχόλια: